למידה מקוונת בפדגוגיה עדכנית

התפתחויות טכנולוגיות מציעות כיום למסגרות חינוכיות אפשרויות חדשות לתהליכי למידה ייחודיים. תהליכים אלה מתבססים באופן טבעי על גישות פדגוגיות עדכניות, שכולנו האמנו בחשיבותם בעשורים האחרונים, כדוגמת: למידה דיאלוגית, למידה הבנייתית, למידה שיתופית, למידה אינטגרטיבית .
סביבות הלמידה המתוקשבות מציבות אתגרים של יצירת ידע חדש תוך מיזוג תודעות וחשיבה משותפת, המשתקפים הן בתהליך והן בתוצר. למידה מסוג זה מעלה שאלות חשובות, שהמחקר כיום עסוק בהן מאד. לדוגמה: כיצד ניתן להעריך את תרומת היחיד בתוצרי הלמידה השיתופית?
בבלוג שיתופי זה נעלה סוגיות, שאלות ודילמות שיש לתת עליהן את הדעת בהקשר לפיתוח מקצועי מתוקשב בהשתלמויות המתקיימות במרכזי פסג"ה, תוך התייחסות לעובדי ההוראה כלומדים מבוגרים בעלי מאפיינים ייחודיים (אנדרגוגיה). בתהליכי כתיבת המאמרונים (פוסטים) והתגובות לעמיתים נבנה תובנות מקצועיות הנשענות על ההתנסויות שלנו בשדה ועל ידע חדש מתוך מאמרים מקצועיים.
בברכת דיון פורה גילה וליזי

יום חמישי, 29 במאי 2008

מפגש מסכם בהשתלמות "פיתוח מקצועי מתוקשב במרכזי פסג"ה - רצוי ואפשרי"

ההשתלמות "פיתוח מקצועי מתוקשב במרכזי פסג"ה - רצוי ואפשרי" זימנה חוויה מעצימה של התפתחות מקצועית הן למשתתפי ההשתלמות והן למנחות בגישה המשולבת של למידה מרחוק ומפגשי פנ"פ Blended Learning. לאורך ההשתלמות ניתן היה לזהות את המשתתפים כצוות בעל עניין משותף מקצועי וחברתי. הדיאלוג המעניין לאורך הדרך והמאמץ לייצר ידע חדש בעל ערך למרכזי הפסג"ה, זימנו חשיבה מסדר גבוה והיכרות מעשית עם חדשנות טכנולוגיות שמאפשרת לבצע תהליכי עבודה ולמידה ייחודיים. אלה הושתתו על עקרונות פדגוגיים מרכזים, כדוגמת: למידה חקרנית-רפלקטיבית, למידה דיאלוגית, למידה שיתופית ולמידה הבנייתית.
המפגש האחרון היה מרגש ומיוחד וזימן, בין היתר, תיאור של מהלכי הפיתוח המקצועי וניהול הלמידה בהשתלמות, הצגת חלק מתוצרי הידע המהותיים והצצה למיניקורסים שנבנו על ידי המשתתפים בחלק השני של ההשתלמות. כל אחד מהמיניקורסים הציב תהליכי למידה מבוססי פדגוגיה עדכנית וטכנולוגיה חדשנית וזימן יצירת ידע חדש הרלוונטי למרכזי הפסג"ה. המשתתפים במיניקורסים דיווחו על החוויות הלימודיות המקדמות שחוו (וגם על קשיים והצעות לשיפור), והצביעו על הצורך במסגרת להמשך הלמידה המשותפת.
ההרצאה שלי בסוף המפגש התמקדה בהצגת מגמות טכנולוגיות בחינוך בשנים הקרובות (מבוסס על דוח Horizon לשנת 2008) ובהשלכותיהן על פיתוח מקצועי של עו"ה (לבקשתכם, להלן המצגת). ההצעות לכל אחת מהמגמות נבנו בשיתוף עם גניה חביב-נדן (מפקחת ארצית באגף). בהמשך ניחשף לעשיות במרכזים בעקבות הידע שנרכש בהשתלמות ונוכל לעבות את ההצעות.
ניכר כי הבלוג שלנו מאגם ידע תיאורטי ומחקרי וכן ניסיון אישי שיש לכל אחד מכותביו. כדאי לקרוא מה כתב עלינו ג'יי הורוביץ בבלוג שלו "למידה אינטרנט ... ומה שביניהם". אני בטוחה שנמצא עניין גם בהמשך בשיתוף בידע מקצועי, בסיפורי הצלחות של יישומים במרכזים ובדילמות מקצועיות שיזמנו שיח מקדם באמצעות בלוג זה, שהופך אט אט למסמך מקצועי משמעותי. בהערכה רבה ליזי

אין תגובות: