למידה מקוונת בפדגוגיה עדכנית

התפתחויות טכנולוגיות מציעות כיום למסגרות חינוכיות אפשרויות חדשות לתהליכי למידה ייחודיים. תהליכים אלה מתבססים באופן טבעי על גישות פדגוגיות עדכניות, שכולנו האמנו בחשיבותם בעשורים האחרונים, כדוגמת: למידה דיאלוגית, למידה הבנייתית, למידה שיתופית, למידה אינטגרטיבית .
סביבות הלמידה המתוקשבות מציבות אתגרים של יצירת ידע חדש תוך מיזוג תודעות וחשיבה משותפת, המשתקפים הן בתהליך והן בתוצר. למידה מסוג זה מעלה שאלות חשובות, שהמחקר כיום עסוק בהן מאד. לדוגמה: כיצד ניתן להעריך את תרומת היחיד בתוצרי הלמידה השיתופית?
בבלוג שיתופי זה נעלה סוגיות, שאלות ודילמות שיש לתת עליהן את הדעת בהקשר לפיתוח מקצועי מתוקשב בהשתלמויות המתקיימות במרכזי פסג"ה, תוך התייחסות לעובדי ההוראה כלומדים מבוגרים בעלי מאפיינים ייחודיים (אנדרגוגיה). בתהליכי כתיבת המאמרונים (פוסטים) והתגובות לעמיתים נבנה תובנות מקצועיות הנשענות על ההתנסויות שלנו בשדה ועל ידע חדש מתוך מאמרים מקצועיים.
בברכת דיון פורה גילה וליזי

יום רביעי, 21 במאי 2008

סיכום מאמר " למידת המורה התומכת בלמידת התלמיד " מאת לינדה דרלינג-המונד

ידוע לכל הוא שכל אדם שעוסק בהעברת והקניית ידע לאחר, חייב בהתחדשות מתמדת.

גם המורים צריכים וחייבים להתרענן בידע שלהם מפעם לפעם.

בנוסף לידע הבסיסי בחומר הנלמד, מורה חייב לדעת גם איך להקנות את הידע שלו לאחרים.

הדרך הבסיסית בהקניית הידע, היא לדעת איך לחבר את הידע המסויים לצורכי היום – יום.

מורה מיומן צריך לדעת איך לגרום לתלמידיו לצאת מהידע שלו ולהתקדם לידע החדש, אותו המורה מעונין להקנות לו.

חשוב למורה להבין בפסיכולוגיה על מנת להבין את תגובות תלמידיו, וכן לעצב התנסות משמעותית שמטרתה למידה, לתלמידיו.

יש לזכור שיש הבדלים רבים בין התלמידים וחשוב להגיע וללמד כל תלמיד בדרך המתאימה לאותו תלמיד.

ברור שברגע שהתלמיד מתחיל לדבר על הדבר שהוא למד הרי שהתקדמנו צעד ענק באותה למידה.

גיוון בסוגי הלמידה אצל המורים יוביל בהכרח להוראה משובחת יותר.

חובה על המורים לדעת מה הם נקודות החוזק והחולשה אצל תלמידהם וכן מה הם הליקויי הלמידה אצל תלמידהם.

על המורים לדעת להשתמש בכלי טכנולוגיות וכן לדעת להפנות את תלמידיהם למאגרי מידע רלוונטיים לנושא.

לצורך לימוד והתעדכנות בדרכי הלמידה הרלונטיים חובה שיהיה למורים אפשרות להשתתף בתהליכים משותפים בינהם, לצורך קבלת משוב התיעציות וכד'. - למידה כזאת מתבצעת בצורה הטובה ביותר לא במכללות להכשרת עו"ה, שלכאורה מנותקות מהשדה הפדגוגי, אלא למורים בפועל.

בההכשרות וההשתלמויות למורים בפועל - המוטיב המרכזי צריך להיות : יש לראות את המורה כמי שלומד מן ההוראה, לא כאחד שלמד לימודי הוראה וסיימם, אלא כאדם שלומד בכל זמן.

המוטיב המרכזי שעומד מאחורי דברים אלו שתפקיד המורה הוא בפיתוח יכולות של בחינת טבע הלמידה, ואת השפעותיה של ההוראה.

צורת ההוראה החדשה מתבססת על:

נטישת הכללים הישנים והבנה שבצורה כזאת לא ניתן לפתח הוראה.

הלמידה מתבצעת בעזרת חקר מקרים, שאילת שאלות וניתוח תוצאות.

וכן יש מקום נרחב לשיח מקצועי שמפרה את המורה.

במקומות רבים בעולם ברור היום שמורה חש לא מסוגל להתמודד עם ההוראה ללא סיוע של מורים ותיקים.

בארה"ב נושא זה לא היה ברור בעבר, כיום יש הבנה שללא שיתוף פעולה והחלפת ידע בין המורים לא ניתן להתמודד עם ההוראה.

תגובה 1:

עפרי עפרה אמר/ה...

שלום דניאל,
מסכימה, ואני בטוחה שרבים יסכימו לאמירתך, שהמורה "חייב בהתחדשות מתמדת". הצורך של המורה לבצע למידה ולבצע מחקר פעולה על תהליך הוראתו, צריכה בעיקר לנבוע מהנעה פנימית של המורה ולא רק על-מנת לצבור גמולים.
אנו פוגשים במהלך עבודתנו מורים המחשבים את כדאיות הלמידה :"מה זה יתן לי? גמולים? כמה? עם ציון או בלי ציון?....". איני מבטלת שאלות אילו הן גם חשובות כיוון שאחד ממרכיבי השכר, הזעום, של המורה הוא סיכום הגמולים שצבר והוא משמעותי.
כיצד , אם כך, נוכל לאפשר ולהצמיח הנעה פנימית של המורים ללמידה מתמדת?
עפרי עפרה