למידה מקוונת בפדגוגיה עדכנית

התפתחויות טכנולוגיות מציעות כיום למסגרות חינוכיות אפשרויות חדשות לתהליכי למידה ייחודיים. תהליכים אלה מתבססים באופן טבעי על גישות פדגוגיות עדכניות, שכולנו האמנו בחשיבותם בעשורים האחרונים, כדוגמת: למידה דיאלוגית, למידה הבנייתית, למידה שיתופית, למידה אינטגרטיבית .
סביבות הלמידה המתוקשבות מציבות אתגרים של יצירת ידע חדש תוך מיזוג תודעות וחשיבה משותפת, המשתקפים הן בתהליך והן בתוצר. למידה מסוג זה מעלה שאלות חשובות, שהמחקר כיום עסוק בהן מאד. לדוגמה: כיצד ניתן להעריך את תרומת היחיד בתוצרי הלמידה השיתופית?
בבלוג שיתופי זה נעלה סוגיות, שאלות ודילמות שיש לתת עליהן את הדעת בהקשר לפיתוח מקצועי מתוקשב בהשתלמויות המתקיימות במרכזי פסג"ה, תוך התייחסות לעובדי ההוראה כלומדים מבוגרים בעלי מאפיינים ייחודיים (אנדרגוגיה). בתהליכי כתיבת המאמרונים (פוסטים) והתגובות לעמיתים נבנה תובנות מקצועיות הנשענות על ההתנסויות שלנו בשדה ועל ידע חדש מתוך מאמרים מקצועיים.
בברכת דיון פורה גילה וליזי

יום ראשון, 2 במרץ 2008

מקיבעון לפריצת דרך


איך יוצאים מקיבעון לפריצת דרך
בפוסט שלנו התבססנו על המאמר "הוראה מתוקשבת - דרך חיים או מעמסה למורה מאת תמר ענבל-שמיר ויעל קליהציר המרכזי אותו בחרנו: "העשייה המתוקשבת שלהם (מורים מובילי תקשוב ומורים חדשים) במימד השיתופיות, נמצאת נמוכה. קוליסון וחובריו (Collison et-al;200) מציגים גישה בה המורה משנה את תפקידו מהוראה ממוקדת מורה להוראה ממוקדת תלמיד. לדבריהם היכולת של התקשוב לאפשר דיאלווג בין כלל השותפים לתהליך הלמידה / הוראה וע"י כך לעודד למידת עמיתים משחררת את המורה מהצורך להיות מקור עזרבלעדי לתלמידים...."כיצד פורצים את המחסום?
קביעת מדיניות ופיתוח מודלים להתנסות מעשית של מורים ומורי מורים.
ציוני דרך:
1. פיתוח תוכנית התקשוב לאומית שתתמוך ותפתח : Personalized Learning, כלומר, סביבת למידה אישית לכל תלמיד מערכת ניהול נוכחות ושעות, דואר אלקטרוני, ניהול למידה, ויקי, בלוגים, רשת חברתית ועוד. והכול ברשת. כך ייווצר "רצף בית ספר – בית"
2. מעורבות הורים בלמידה - לאפשר להורים לראות את תמונת המצב של ילדיהם אונליין חיבור וקישוריות מכל מקום ובכל זמן לצורך הרחבת תהליך הלמידה והתקשורת בין המורים, התלמידים וההורים (דגש על ההורים שצריכים לקחת חלק בלמידה של ילדיהם);
3. תהליך הלמידה, שהקונסטרוקטיביזם מאפיין אותו. נקודת המוצא ללמידה – התלמיד והמציאות בה הוא פועל, הכול צריך להיות מכוון אליו. למידה אישית "למען" התלמיד, "עם" התלמיד ו"על ידי" התלמיד. כל מערך ההוראה, הלמידה וההערכה צריך לצאת מנקודות המבט האלה.
4. שיתוף במשאבים, סביבות חדשות לעבודה ולמידה (בעיקר Collaboration ולמידת עמיתים), אפשרות של דיונים סינכרוניים להפנות משאבים רבים לפיתוח מתודולוגיות, כלים, סביבות למידה מתוקשבות, תהליכי הערכה מתוקשבים מערכת הערכה מתוקשבת ועוד.

תגובה 1:

אורלי גרינוולד אמר/ה...

אני בהחלט מסכימה אתכן בנושא קביעת המדיניות. עלינו ליצור מסגרת תומכת שתאפשר כניסה של תרבות למידה חדשה, החל מקביעת המדיניות דרך עיצוב תפקידו החדש של המורה, מעורבות ההורים והקהילה וכלה בתהליך הלימודי בפועל. כאשר כל הסביבה מדברת באותה שפה, קל לאמץ תרבות חדשה. במקום ליצור איים קטנים של תרבות תקשוב, שרק חלק מהמורים מחוברים אליה, יש להגדיר מסגרת שתאפשר לכולם להתחבר.