למידה מקוונת בפדגוגיה עדכנית

התפתחויות טכנולוגיות מציעות כיום למסגרות חינוכיות אפשרויות חדשות לתהליכי למידה ייחודיים. תהליכים אלה מתבססים באופן טבעי על גישות פדגוגיות עדכניות, שכולנו האמנו בחשיבותם בעשורים האחרונים, כדוגמת: למידה דיאלוגית, למידה הבנייתית, למידה שיתופית, למידה אינטגרטיבית .
סביבות הלמידה המתוקשבות מציבות אתגרים של יצירת ידע חדש תוך מיזוג תודעות וחשיבה משותפת, המשתקפים הן בתהליך והן בתוצר. למידה מסוג זה מעלה שאלות חשובות, שהמחקר כיום עסוק בהן מאד. לדוגמה: כיצד ניתן להעריך את תרומת היחיד בתוצרי הלמידה השיתופית?
בבלוג שיתופי זה נעלה סוגיות, שאלות ודילמות שיש לתת עליהן את הדעת בהקשר לפיתוח מקצועי מתוקשב בהשתלמויות המתקיימות במרכזי פסג"ה, תוך התייחסות לעובדי ההוראה כלומדים מבוגרים בעלי מאפיינים ייחודיים (אנדרגוגיה). בתהליכי כתיבת המאמרונים (פוסטים) והתגובות לעמיתים נבנה תובנות מקצועיות הנשענות על ההתנסויות שלנו בשדה ועל ידע חדש מתוך מאמרים מקצועיים.
בברכת דיון פורה גילה וליזי

יום ראשון, 2 במרץ 2008

Been there Done that"", ובכל זאת? הרהורים לגבי איכות הדיון בפורומים

כתבו: אדוה גבאי עפר, דליה קפלן, עופרה עופרי


"...לנהל פורום? השתגעת? זה יגזול ממני הרבה שעות עבודה ואין לי זמן לכך...גם ככה אני בקושי מסתדרת עם האתר..."
"..את יודעת שאנחנו המנחות לא מתוגמלות על כך... וחוץ מזה, לא בטוח שזה בכלל מקדם את הלמידה של המשתלמים..."
"...היה לי פעם פורום, אבל קשה מאד לשכנע את המשתלמות להיכנס אליו, ואם כבר נכנסות, אחרי כמה דפים לא מבינים משם כלום..."

היגדים כאלה ואחרים אנו זוכות לשמוע, לעיתים, כאשר אנו מציעות למורי מורים המנהלים כבר אתר מלווה השתלמות להוסיף קבוצת דיון לאתר שלהם, ובכל זאת יש חשיבות רבה לקיומן של קבוצות דיון למטרות שונות. התקשורת הא-סינכרונית, שהינה ערוץ הלמידה בפורומים, מאפשרת ליצור קהילייה לומדת - חוקרת ללא תלות במרחב ובזמן, תוך תיעוד שקוף של כל האינטראקציות המתרחשות בין ובמהלך מפגשי ההשתלמות.

קהילייה כזאת, מתאפיינת, עפ"י באומן ואיגר, במספר תנאים, שלא תמיד מתקיימים: א. מחויבות לקבוצה וליצירת ידע שיתופי. ב. אוטונומיה. ג. רמות גבוהות של דיאלוג. ד. אינטראקטיביות. ה. שיתופיות. ו. צורך משותף לכולם. ז. המשגה תיאורטית.
יצירת קבוצות דיון לימודיות המקדמות תהליכי הוראה – למידה במרחב המתוקשב, בעלות המאפיינים שצוינו לעיל, מלווה תמיד בשאלה – כיצד ניתן להעריך את איכות הדיון בקבוצות אלו אילו או במילים אחרות, אילו פרמטרים מצביעים על כך, שמתקיים דיון איכותי?

במרכז הפסג"ה, האמון על פיתוח מקצועי של סגלי הוראה, לשאלה זו ניתן משנה תוקף, שכן היא נוגעת הן להנחיית מורי המורים לעבודה משמעותית יותר בהשתלמויות שהם מקיימים והן להכשרת סגלי ההוראה כמודלינג, האמור להקרין, מאוחר יותר, גם על התהליכים שיקדמו הם בכיתותיהם עם הלומדים.

ההמלצה העולה מהמחקר של באומן ואיגר היא ליצור קבוצת דיון מובנית, שבה הדיון ממוקד מטלה לימודית או עוסק בהיבטים שונים של נושא מוגדר. בסוג כזה, התקבלה הערכה כוללת גבוהה יותר לאיכות הדיון שהתקיים בפורום .

שימושים אפשריים במחוונים להערכת איכות הדיון בתהליכי העבודה במרכז הפסג"ה:
ההצעה למחוון להערכת קבוצת דיון לימודית העולה מהמאמר http://telem-pub.openu.ac.il/users/chais/2007/morning_2/M2_7.pdf (נספח 1), תואמת את ההתנסות שלנו לחשיבות הערכת איכות הדיון בפורום, כחלק מארגז הכלים שניתן בידי מורי המורים. בנוסף, למחוון כזה יש חשיבות בכל שלבי ההשתלמות: שלב התכנון, במהלך ההשתלמות ובסיומה לצורך הערכת הלמידה שהתרחשה בעקבותיו.

מחוונים כאלה יכולים לסייע רבות למורי המורים ולסגלי ההוראה השונים להגדיר ולהבנות את רמת הציפיות מהם ומהמשתלמים המשתתפים בקבוצת הדיון. למרות זאת, מתוך הניסיון בשטח, מעטים מורי המורים העושים שימוש בכלים אלו להשבחת הפעילות בקבוצות הדיון שלהם ללא ליווי או תיווך משמעותי, היכול להינתן ע"י צוות תומך במרכז הפסג"ה.

המחוון המוצע במאמר האמור (ראה נספח 1), מתייחס לשלושה ממדים מרכזיים, שכל אחד מהם מכיל קריטריונים נוספים: א. מבנה תוכן ותהליך, ב. נוכחות המשתתפים ג. תהליכי הנחייה. קריטריונים מפורטים אלו יכולים לסייע למורה המורים בבואו להעריך את איכות קבוצת דיון בהשתלמות שלו או כדי לתכנן ולבנות קבוצת דיון עתידית.

שימוש נוסף למחוון זה יכול להיות ע"י צוות מדריכי הפסג"ה, המעריכים קבוצת דיון כלשהי ומשקפים למורה המורים, נקודות חוזק ונקודות לשיפור, כהערכה מעצבת שתשפיע על המשך השימוש בפורום. לדוגמא: באחת ההשתלמויות, הערכנו את איכות הדיון בפורום מדריכות חינוך לשוני ואף את מידת וסוג הנוכחות של כל משתתפת. שלחנו מכתב אישי לכל משתתפת המשקף את מקומה בפרמטרים שנבדקו. בהשתלמות אחרת, נתנו משימה לקבוצת המשתלמות של הערכת איכות הדיון בפורום שלהן באמצעות מחוון (ניתן לקבל ע"י פנייה לדוא"ל של אדוה).

אפשרות נוספת לעבודה עם מחוון כזה, יכולה להיות בהכשרה ממוקדת של מורי מורים המעוניינים להשביח את התהליכים שהם מזמנים בהשתלמויות שלהם באמצעות שימוש משמעותי יותר בקבוצות דיון.

לדעתנו, היבט נוסף שיכול להשפיע על איכות הדיון בפורום, הוא התועלת העתידית, שהמשתלמים חשים, שניתן לגזור מהשימוש בפורומים. ידוע לכולם, שלאחר שימוש מתמשך בקבוצת הדיון, וכאשר נוספים דפים רבים לפורום, יש תחושה של 'הצפת מידע' ואיבוד ההתמצאות. לכן, אנו מציעות להוסיף מימד של ניהול הידע מהפורום, העשוי לסייע למשתלמים לחוש בתחושת הערך של הפורום עבורן ועבור אנשים אחרים ולעודד את השימוש וההשקעה בו. לדוגמא: סיכום של הידע המשמעותי החדש שנוצר בפורום כל פרק זמן מסוים, סיכום של תובנות המשתתפים וארגונן בצורה מעניינת, יצירת תיקיות נושאיות לפני הנושאים שהועלו בפורום, יצירת ידע חדש ע"י משתתפי הפורום והפצתו בצורות שונות ועוד. מורת מורים איתה התנסינו בתהליך, בליווי צמוד, ציינה שלמדה רבות מהמהלך וגם המשתלמות שלה עשו שימוש רב יותר בחומרים מהפורום, למרות העבודה הרבה הכרוכה בתהליך מסוג זה.

לסיכום, אין ספק, שסוגיית איכות הדיון בפורומים והערכתה היא משמעותית לקידום תהליכי ההוראה למידה המתקיימים בהשתלמות ולשיפור האינטראקציה והבניית הידע של המשתלמים והמנחים ומחוונים מהסוג המוצע במאמר יכולים רק לתרום לכך. עם זאת, חשוב לבדוק, שהזמן הרב המושקע בכך ומידת המחויבות של המנחה הן מבחינת שעות העבודה הרבות והן מבחינת העמידה במגוון קריטריוני איכות יהיה מוצדק מבחינת התרומה למורה המורים ולמשתלמים.

הדיון בסוגיית הערכת איכות הדיון בפורומים מעוררת גם כיווני חשיבה עתידיים, לגבי הכשרת סגלי הוראה או פיתוח מקצועי של מורי מורים בנושאים כמו: יכולת ארגון וניהול זמן ההשתלמות בסביבה ווירטואלית, בקיאות בתחום המקצועי, עירור מוטיבציה של השותפים לנושא, פיתוח יכולות מסוגים שונים: בינאישיות, חברתיות, דיאגנוסטיות ועוד.

3 תגובות:

דניאל הסל אמר/ה...

פורמים או אימיילים איך ניתן לחלק את המידע?

כיום מקובל בקרב משתמשים רבים להשתמש באימייל לצורך הפצת מידע בין משתמשים רבים - ואז מתפתח בעצם דיון באימיל כאשר כל אחד עונה לכולם,
לשיטה זו חסרונות רבים,

אין תיעוד לדיון,
לפעמים מתפתחים דיונים אישיים - כאשר אחד עונה לאחד ולא עונה לכולם,
אין אפשרות לפצל את הדיון המרכזי לדיונים קטנים יותר.

שיטת הפורום לעיתים גורמת גם לאיבוד נתונים
שרשורים ארוכים מדי - כאשר לא ברור למי מתיחס כל כותב.
השיטה של הפורומים הקצרים "יחסית" בקמפוס הוירטואלי - לדעתי טובה מאוד.
כאשר פותחים לכל דיון פורום נפרד יהיה קל הרבה יותר לרכז את התשובות.
החסרון בקמפוס הוירטואלי לדעתי הוא שלא ניתן בעזרת מנועי חיפוש כגוגל למצוא דיונים וכד' - טולם זה כבר נושא אחר.

חגית סמואל אמר/ה...

התמקדתן בעיקר במחוון
ככלי להערכת קבוצת הדיון ולהשבחת הפעילות בעקבותיו.
בקמפוס שלנו ראינו שבחלק ניכר מההשתלמויות בהן נתנה מטלה וירטואלית מובנית ומוגדרת
איכות הדיון היתה גבוהה ורלוונטית.
מחוון מתאים יכול לסייע למוביל באופי הליווי וההתערבות שלו בדיון הנבנה בקבוצה.
דיאלוד בתמיכת מחוון ישפר את איכות ההשתלמות.

חגית סמואל ולבנת גלמן

mira frishman אמר/ה...

כמנהלת פורום זה שנה וחצי באתר או"ח אני חייבת לציין שאין לי כלי הערכה או מחוון שעל פיו אני מעריכה את איכות הדיון, מהסיבה הפשוטה שלא ניתן לעשות כן. הפורום שלי פתוח ומשתדל להעניק מענה בקשת נושאים וצרכים של גננות בזרם הממ"ד .לכן בכל יום אני עושה הערכה מחודשת לגבי הנושאים והצרכים שעולים בפורום. לעיתים אני חשה שרמת השיח גבוהה ולעיתים מאוד נמוכה. כמנהלת אני בד"כ מנתבת את כיוון השיח השיתופי באמצעות טכניקות ושיטות הוראה גלויות וסמויות כך שכולן בסופו של דבר תוכלנה להביע את דעתן ללא חשש. כמובן שיש להגדיר נהלים ברורים לגולשות הפורום ולסייג את נושאי הדיון לתחומים הרלבנטיים של הפורום. החכמה בפורום הוא להעניק כר זמין לשיח ולדיון אותנטי ומשמעותי עבור הפרט והקבוצה ולהיות בסביבה. לדעתי ניהול פורום גוזל שעות רבות ולכן יש לתגמל את העוסקים בו.
את הפורום כדאי להוסיף לסביבת הלמידה הוירטואלית שישמש כאבן בוחן לקולות המהדהדים מקבוצת הלמידה. למעשה הפורום הוא כלי הערכה למורה על סביבת הלמידה המקוונת.