למידה מקוונת בפדגוגיה עדכנית

התפתחויות טכנולוגיות מציעות כיום למסגרות חינוכיות אפשרויות חדשות לתהליכי למידה ייחודיים. תהליכים אלה מתבססים באופן טבעי על גישות פדגוגיות עדכניות, שכולנו האמנו בחשיבותם בעשורים האחרונים, כדוגמת: למידה דיאלוגית, למידה הבנייתית, למידה שיתופית, למידה אינטגרטיבית .
סביבות הלמידה המתוקשבות מציבות אתגרים של יצירת ידע חדש תוך מיזוג תודעות וחשיבה משותפת, המשתקפים הן בתהליך והן בתוצר. למידה מסוג זה מעלה שאלות חשובות, שהמחקר כיום עסוק בהן מאד. לדוגמה: כיצד ניתן להעריך את תרומת היחיד בתוצרי הלמידה השיתופית?
בבלוג שיתופי זה נעלה סוגיות, שאלות ודילמות שיש לתת עליהן את הדעת בהקשר לפיתוח מקצועי מתוקשב בהשתלמויות המתקיימות במרכזי פסג"ה, תוך התייחסות לעובדי ההוראה כלומדים מבוגרים בעלי מאפיינים ייחודיים (אנדרגוגיה). בתהליכי כתיבת המאמרונים (פוסטים) והתגובות לעמיתים נבנה תובנות מקצועיות הנשענות על ההתנסויות שלנו בשדה ועל ידע חדש מתוך מאמרים מקצועיים.
בברכת דיון פורה גילה וליזי

יום שבת, 1 במרץ 2008

מורה מוביל או מורה מובל?

מורה מוביל או מורה מובל?

במאמר של תמר שמיר ויעל קלי מפורטים ההבדלים במאפייני העשיה המתוקשבת בין מורים מובילי תקשוב לבין מורים מתחילים. למרות התפיסה החיובית לגבי הצורך בשילוב תקשוב יש שוני רב באופן היישום. בעוד שהמורים המובילים רואים בתקשוב דרך חיים, כלי עזר המאפשר הרחבת הלמידה מעבר לגבולות הזמן והמקום, המורים המתחילים ראו בכך עול ומעמסה, קבלו על חוסר תגמול, טשטוש גבולות הזמן בין עבודה לבית ושינוי מהותי של דרך עבודתם.

במהלך עבודתי בפסג"ה שוחחתי עם מורים ועם מורי מורים לגבי התייחסותם לשילוב תקשוב בהוראה, ולהלן לקט תגובות:

מורים

גורמים המעכבים שילוב תקשוב בביה"ס:
- החדשנות גוזלת זמן רב. התפוקה של שיעור בן 45 דקות היא מזערית בתחום התקשוב. הפתרון היה לעבוד מעבר לשעות הלימודים או בבתים.
- עידוד מורים חדשים להצטרף לחדשנות היתה בעייתית. אין הבטחה לגבי תגמול כספי, בעוד שברור לכולם שהתשומות הנדרשות עבור הצלחת החדשנות הינן עצומות.
- קושי בעידוד מורים להשתתף בקורסים מתקדמים בתקשוב בזמנם החופשי.
- צורך בתחזוקה קבועה של המחשבים בבית הספר. במרבית ביה,ס אין טכנאי זמין.
- כמות המחשבים בביה"ס הינה מוגבלת, ובחלקם הקונפיגורציה בלתי-מספקת.
- חשש של מורים מתחילים לעבוד עם תלמידים היודעים מחשבים ברמה גבוהה יותר מהם.

רעיונות לעידוד הטמעת התקשוב בביה"ס:
- הקצאת שעות למורים אשר מוכנים להשתתף בחדשנות.
- עידוד מצד הנהלת ביה"ס והפיקוח. "הרשות יכולה לספק לבתיה"ס מחשבים, וגם קורסים למורים, אבל מה שביה"ס עושה עם התשתיות והצוות הוא תוצאה של יוזמות בית-ספריות."
- קורסי הכשרה מתקדמים בתחום התקשוב.
- ליווי ותמיכה מקצועית במורים המשלבים תקשוב בהוראה.
- קורסי הכשרה ומפגשים משותפים עם מורים מבתי"ס אחרים, לצורך למידה מההתנסות הפדגוגית של אחרים, בנוסף לרכישת מיומנויות טכנולוגיות חדשות.

מורי-מורים:


גורמים מעכבים הוראה מתוקשבת:
- הוראה מתוקשבת אינה חובה במרכזי הפסג"ה
- אי הכרה בזמן הנדרש לפעילות מתוקשבת
- העדר תגמול כספי ביחס להשקעה הרבה הנדרשת
- זמן שמושקע בהסבת תכנית לתקשוב יכול היה להיות מושקע במחקר
- מחסור בזמן, בעיקר בקורסים בהיקף של 28 שעות
- חשש טכנולוגי
- חשש מחוסר בתמיכה
- הכשרה לא מספקת / חוסר בהכשרה
- היסוס וחוסר יכולת להתמודד עם שינויים שנובעים מהמהלך של כניסה לתקשוב
- חוסר בהבנה מעמיקה של תחום הלמידה המתוקשבת
- אי בהירות לגבי זכויות יוצרים / הקניין הרוחני. חשש לשים חומרים ברשת.
- הצורך של המורה בתהליך פנים- אל - פנים עם סטודנטים

גורמים מעודדים הוראה מתוקשבת:
- יותר אינטראקציה בין המרצה לבין המורה המשתלם
- מוטיבציה אישית להשתמש בטכנולוגיה
- אתגר אינטלקטואלי וסקרנות לחדשנות
- התהליך של עיצוב התפקיד- הזדמנות עבור המורה
- סביבה נוחה לשיתוף פעולה בין המורים המשתלמים
- אפשרות העשרה בחומרים ובדרכי הוראה.
- מענה לצרכים של סטודנטים
- נגישות גבוהה עבור הסטודנטים


סקירה זו מאששת את הטענה של תמר שמיר ויעל קלי לגבי עמדת המורים בדבר חשיבות התקשוב וחדשנות בחינוך. ביכולתם של מורים מתחילים לשנות את תפיסתם רק אם יחוו בעצמם התנסויות חיוביות בלמידה במהלך ההשתלמויות.
כאן בדיוק המקום של מרכזי הפסג"ה!!!
וכאן גם המקום להזכר בבן גוריון שלנו שאמר: "כשאדם עולה במעלה ההר לא די שיראה מרחוק את הפסגה הגבוהה ויישא תמיד את עיניו לקראתה, עליו לראות את השבילים ולבדוק אם אין בדרכים פתחים ובורות או חיות טורפות. ואם ישנם, עליו להתגבר עליהם או לעקוף אותם אחרת לא יגיע לפסגה".

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

אהבתי מאד את העמקתכן במאמר תוך התמקדות בקשיים וביתרונות שמועלים בו, הבאים לידי ביטוי בעבודתנו בפסג"ה.
ייתכן שהתובנות העולות ממנו יתרמו להגברת תהליך שילוב התקשוב שאותו אנו מובילים במרכזי הפסג"ה שלנו.