למידה מקוונת בפדגוגיה עדכנית

התפתחויות טכנולוגיות מציעות כיום למסגרות חינוכיות אפשרויות חדשות לתהליכי למידה ייחודיים. תהליכים אלה מתבססים באופן טבעי על גישות פדגוגיות עדכניות, שכולנו האמנו בחשיבותם בעשורים האחרונים, כדוגמת: למידה דיאלוגית, למידה הבנייתית, למידה שיתופית, למידה אינטגרטיבית .
סביבות הלמידה המתוקשבות מציבות אתגרים של יצירת ידע חדש תוך מיזוג תודעות וחשיבה משותפת, המשתקפים הן בתהליך והן בתוצר. למידה מסוג זה מעלה שאלות חשובות, שהמחקר כיום עסוק בהן מאד. לדוגמה: כיצד ניתן להעריך את תרומת היחיד בתוצרי הלמידה השיתופית?
בבלוג שיתופי זה נעלה סוגיות, שאלות ודילמות שיש לתת עליהן את הדעת בהקשר לפיתוח מקצועי מתוקשב בהשתלמויות המתקיימות במרכזי פסג"ה, תוך התייחסות לעובדי ההוראה כלומדים מבוגרים בעלי מאפיינים ייחודיים (אנדרגוגיה). בתהליכי כתיבת המאמרונים (פוסטים) והתגובות לעמיתים נבנה תובנות מקצועיות הנשענות על ההתנסויות שלנו בשדה ועל ידע חדש מתוך מאמרים מקצועיים.
בברכת דיון פורה גילה וליזי

יום חמישי, 28 בפברואר 2008

מעול למנעול- להיפתח לתרבות פדגוגית מתוקשבת

מאמרון מאת ענת ניר ומירה פרישמן

מתוך המאמר: הוראה מתוקשבת-דרך חיים או מעמסה למורה? מאת תמר ענבל-שמיר, יעל קלי

על פניו נראה, כי המחשב הזמין הפך לחלק בלתי נפרד בתרבות הפדגוגית העכשווית. אולם במחקר שבוצע בקרב שתי קבוצות קצה של מורים ביחס לשילוב המחשב בהוראה על-פי הגישה הקונסטרוקטיבית-חברתית הראה שקיימים ביניהם פערים בתרבות התקשוב הפדגוגית.
הספרות המחקרית מראה כי שימוש מושכל בתקשוב בהוראה עשוי לתמוך בלמידה משמעותית ולהוות מנוף להתמודדות של המורה עם נושאים דידקטיים תוכניים וארגוניים( ; Dori,Tal &Peled, 2002 ; Kali &Linn, in-press Linn, Davis& Bell ,2004 ).
החזון הוא כי הטכנולוגיה תעמוד לרשות הפדגוגיה ( ( Salomon, 2000ותספק כלים אינטראקטיביים ושיתופיים
( ; Rochelle et-al; 2000 Nachmias 2002 & Mioduser).
במאמר "הוראה מתוקשבת – דרך חיים או מעמסה למורה?" נדגמו שתי קבוצות מורים המייצגות קצוות בהוראה מתוקשבת: מורים שמתחילים דרכם בשימושי תקשוב, ומורים שנחשבים ל"מובילי תקשוב".
המחקר בדק את מאפייני שתי קבוצות המורים ביחס ליישום של תיאוריות קונסטרוקטיביות-חברתיות בפעילויות מתוקשבות שמורים מפתחים, ואת ההבדלים ביניהם. כמו כן נבדק הקשר ואיכותו ביחס לתפיסות המורים השונות לבין עשייתם המתוקשבת.
ניכר כי המורים המובילים עושים שימוש יומיומי בהוראה המתוקשבת ומשתמשים בו לדיאלוג שוטף עם התלמידים. לעומתם המורים המתחילים רואים בתקשוב עול נוסף שאינו מתוגמל כלל, ולכן מצמצמים את הדיאלוג המתוקשב למרחב הזמן והמקום של הכיתה.
מהמלצות המחקר עולה כי למרות הפערים שנתגלעו בין שתי הקבוצות ניתן למצוא ערכים נמוכים במימד של "למידה שיתופית" בשתי הקבוצות, מרכיב חיוני בטיפוח תרבות פדגוגית מתוקשבת. המלצת החוקרות היא להתבסס על אימוץ הגישה שהעלו קוליסון וחבריו Collison et-al; 2000) ) שבה המורה משנה את תפקידו מהוראה ממוקדת מורה להוראה ממוקדת תלמיד.
כמדריכות פדגוגיות בחינוך הקדם-יסודי והעל-היסודי אנו מקיימות מסגרות למידה שיתופיות בהן חולקים מורים וגננות ידע מקצועי חדש עם מידה רבה של למידה שיתופית. לפיכך, הקושי הוא לא רק בשיתוף, אלא באופן, באיכות ובמשך הזמן שהוא מתבצע. אנו סבורות ששימוש בטכנולוגיה העכשווית עשוי לשדרג את רמת השיתוף בין הלומדים הן מבחינה ארגונית והן מבחינה תוכנית והן מבחינת הבניית הידע במסגרות הלמידה מעבר לזמן ולמקום. אך קיים חוסר ידע בסיסי ביישומי מחשב והאינטרנט בחלק מציבור המחנכים- מה שמעכב את התפתחות הלמידה השיתופית. יתרה מכך, הוראה מסוג זה דורשת מחויבות וזמינות מעבר לשעות ההוראה המקובלות, ומהווה עול נוסף על המחנך, שאינו מתוגמל כלל ועיקר.
אנו תומכות בגישתו של קוליסון וחבריו, ואף נוהגות בגישה זו הלכה למעשה.
לדעתנו יש להנחיל וליישם את מהפיכת תרבות התקשוב הפדגוגית ברמה הארגונית והמערכתית, כך שתחלחל באופן ברור וקבוע אל השדה. ביום שבו הגופים העוסקים בחינוך הפורמלי יחברו יחדיו לחשיבה קונסטרוקטיבית-חברתית- טכנולוגית אז יתחיל הדיאלוג שיפרוץ את גבולות המרחב והזמן.

תגובה 1:

רונית נחמיה אמר/ה...

אף אני קראתי את המאר הנ"ל והתייחסתי אליו במאמרון משלי, אך אני רוצה להתייחס כאן לדברים שנכתבו על ידיענת ומירה. אתן התייחסתך לבעיית השיתוף בידע. בעיה שאנו חווים על בשרינו לא רק עם המורים, אלא גם עם מורי המורים, שלרוב אינם מוכנים לתת את המצגות לשהם או לחילופין מוכנים שהמצגות יהיו רק בסביבות סגורות ורק למורים המשתלמים אצלם.
אנחנו צריכים לשנות גישה, אפשר לקרוא לזה תרבות עבודה של שיתוף בידע. יש לי ניסיון רב בזה בשל התהליך שאני מובילה בשלושה בתי ספר בעיר לוד. כל תיעוד התהליך מתפרסם בבלוג עליו כבר כתבתי באחד הפורומים, ואציין אותו שוב פה.
http://ronitnehemia.wordpress.com/
אנחנו מנסים להפוך את תרבות השיתוף לחלק מתרבות בית ספרית, ומדובר גם כאן על סביבה סגורה. לצערינו הרב בתי הספר לא מעוניינים לשתף את הידע שלהם עם בתי הספר האחרים בשל בעיות אתיות. זו גם דילמה שעלינו להתמודד איתה כיצד מורים לוקחים חומרים של מורים אחרים ומתייחסים אליהם כלשהם על ידי מחיקם שם כותב החומרים ורישום שמם במקום ( תופעה הנקראת פלגיאט או גינוב בעברית).
לכן, כאן אני חוזרת להתייחסות שלי לדברי ענת ומירה שחייבים להנחיל את תרבות התקשוב ומרכזי הפסג"ה בשיתוף עם המפקחים לתקשוב המחוזיים יכולים לסייע להעצים את המורים במיומנויות תקשוב החסרות להם ובאמצעים נוספים כדי להקל עליהם את שילוב המחשב בכיתה.
לעוד התייחסויות שלי לכך ניתן לקרוא במאמרון שלי הנמצא מעל מאמרון זה.
כל טוב לכולם,
רונית נחמיה
בבלוג שלי כבר ביקרתם היום ? http://ronitnehemia.wordpress.com