למידה מקוונת בפדגוגיה עדכנית

התפתחויות טכנולוגיות מציעות כיום למסגרות חינוכיות אפשרויות חדשות לתהליכי למידה ייחודיים. תהליכים אלה מתבססים באופן טבעי על גישות פדגוגיות עדכניות, שכולנו האמנו בחשיבותם בעשורים האחרונים, כדוגמת: למידה דיאלוגית, למידה הבנייתית, למידה שיתופית, למידה אינטגרטיבית .
סביבות הלמידה המתוקשבות מציבות אתגרים של יצירת ידע חדש תוך מיזוג תודעות וחשיבה משותפת, המשתקפים הן בתהליך והן בתוצר. למידה מסוג זה מעלה שאלות חשובות, שהמחקר כיום עסוק בהן מאד. לדוגמה: כיצד ניתן להעריך את תרומת היחיד בתוצרי הלמידה השיתופית?
בבלוג שיתופי זה נעלה סוגיות, שאלות ודילמות שיש לתת עליהן את הדעת בהקשר לפיתוח מקצועי מתוקשב בהשתלמויות המתקיימות במרכזי פסג"ה, תוך התייחסות לעובדי ההוראה כלומדים מבוגרים בעלי מאפיינים ייחודיים (אנדרגוגיה). בתהליכי כתיבת המאמרונים (פוסטים) והתגובות לעמיתים נבנה תובנות מקצועיות הנשענות על ההתנסויות שלנו בשדה ועל ידע חדש מתוך מאמרים מקצועיים.
בברכת דיון פורה גילה וליזי

יום ראשון, 24 בפברואר 2008

למידה מקוונת /אינטראקטיבית

המאמר מעלה מספר אפשרויות ללמידה מקוונת ויתרונותיה על הלמידה המסורתית.
והשאלה המתבקשת , היא. האם יש תחליף לספרי הלימוד?
על פי המאמר, השאלה כמעט ומיותרת,
משום שלאחר "סלילת הדרך" והקמת התשתית הטכנולוגית ,אפשרות שינוע המידע במהירות תוך שימוש ברשת האינטרנט וקישור למקורות מידע מגוונים ,הספרים כאמצעי שינוע למידע הפך למיושן

מאגרי המידע ומרכזי המשאבים בערוצים הדיגיטליים, פיתוח מערכי לימוד דיגילטליים ואתרים
חינוכיים מתוקשבים, משמשים כיום אלטרנטיבה לסיפרי הלימוד, שלפעמים הם ישנים ולא תמיד מעודכנים.
בעידן הלמידה האינטראקטיבית יחידות לימוד המתוקשבות בנויות על קישורים לחומרים משלימים ולמאגרי מידע המבוססים על מחקרים עדכניים אשר מרחיבים את נושאי הלימוד.
אם נתייחס ליחידות הלימוד , הן הופכות להיפרטקסטואליים, פחות לינאריות ויותר גמישות, הן
יכללו בדרך כלל מארג רחב של נושאים בין תחומיים ונושאי בסיס. יהיה בהן רצף הגיוני, שם יוכל הלומד לנווט מן הקל אל הכבד ,או להיכנס ישירות לנושאים המענינים אותו.
הנכנסים, מורים ותלמידים כאחד יוכלו להוסיף ידע ומידע,להפנות לאתרים רלוונטים ,כאשר הרציונל
הקוגנטיבי מאחורי למידה זו, היא, אירגון היפר טקסטואלי בניגוד ללמידה לינארית . דבר אשר תורם רבות ללומד. להתגבשות ידע מסתעף ותובנה רבה יותר, מאשר חומרי הלמידה המסורתיים הפאסביים.
הלמידה האינראקטיבית תומכת בהקניית מיומנויות חדשות ללומד. אפשרות לבדיקת המידע ,אבחנה בין עיקר לטפל, הצלבת מידע, יכולת בחירת מידע נחוץ מתוך מגוון נושאים, מציאת קשר בין מידע לבין התנסות בפועל, אירגון והעברת המידע במהירות, יכולת חקירה של הלומד את המידע שברשותו ושיתוף אחרים בלמידה.
אם נעלה מספר דוגמאות לסביבות לימודיות אינטראקטיביות שכבר קיימות, נראה שכל הפרמטרים שצוינו מופיעים בסביבות אלה. ישנה סביבת למידה בביוטכנולוגיה, יצירת אב טיפוס לסביבה לימודית להוראת איכות הסביבה, סביבה לימודית להוראת תקשורת המונים ואפילו סביבה לימודית הכוללות סקירות עדכניות למיפוי הגנום האנושי .
כך שאנו רואים שעידן הסביבה המקוונת מקדמת אותנו שנות דור ביכולות הוראה למידה , מעידן הספר הכתוב, .
את הידע המצויי ברשת ניתן לנצל תוך כדי למידה אינטראקטיבית בין הלומדים ובין המלמדים כשכול אחד מוסיף את הידע היחסי שלו תוך הסתמכות על
מאגרים אינסופיים המצויים ברשת וניסיונם האישי
למידה אינטראקטיבית כוללת גם התייעצות עם מומחים המצוייים במרחק רב באמצעות וידאו קונפרנס בקורסים מקוונים או בפורומים לנושאים מסויימים, בו המנחה עונה ומנחה את השיח בין השותפים ללמידה .
על הספר הכתוב נתרפק כולנו בבואנו לקרוא רומן או ספר מתח מרתק
פיתוח מקצועי של עו"ה, חשוב שיכלול למידה אינטראקטיבית .הטמעה מקוונת זו בקרב עו"ה תרחיב את אפשרויות הוראה/ הלמידה שלהם הן כמורים והן כלומדים .הן בכיתות בית הספר והן מחוץ לבית הספר בהנחיית קבוצות תלמידים. אימוץ שיטות מתקדמות אלה ע"י המורים תדרבן תלמידים רבים שעד כה נמנעו מלבקר בסיפריות ,לדלות מידע וידע רב מבלי לוותר על הישיבה מול המחשב
אני בטוח שיהיו שיחלקו על רעיונות אלה , בשל התמכרותו של הדור הצעיר למחשב אבל זוהי בעיה שאיתה יצטרכו להתמודד אנשי מקצוע בתחום ,שגם הם כנראה יזדקקו לשרותיים המקוונים על מנת
למצוא פתרון לבעיה.

כתב יגאל שגב

2 תגובות:

רונית נחמיה אמר/ה...

יגאל,
אני כל כך מסכימה עם דעתך.
אנחנו חייבים להתחבר לדור אותו אנו מלמדים. אם נמשיך ללמד מספרים ( שחלקם מיושנים, אני לא רוצה לצור כלל, שכן גם אני בין החוטאים בכתיבה, וגם אני מתפרנסת מספרי לימוד שכתבתי- אסור לירוק לבאר ממנה אני שותה, לא?), אך צריך לשלב, לדעתי, בין שניהם, אסור לנו לבטל לחלוטין את הספרים.
צריך לחבר משימות הדורשות שילוב בין ספר הלימוד בכיתה למקורות ברשת האינטרנט. לצערנו, מקורות המידע בעברית יחסית דלים, ולא תמיד ניתן למצוא על כל נושא חומרים ( נתקלטי בכך כבר בכיתה, שתלמידים חיפשו חומרים ומצאנו רק חומרים באנגלית ומיעוט בעברית).
אך לפני שאנחנו קופצים לתמידים אסור לפסוח על המורים, שרובם הגדול לא מיומן או מיומן בחלקו במיומנויות מחשב ובחיפושי מידע.
נכון, שהיום מדברים על למיד עצמית מן האינטרנט של מיומנויות אלה, ניסיון וטעיה, אך המורים שלנו כל כך עסוקים ( ואני לא מדברת בציניות), אין להם את הזמן לכך ולא תמיד את הרצון. אנחנו צריכים במרכזי הפסג"ה לספק להם את האפשרויות ללמוד ולהשלים פערים בתחום התקשוב על מנת שיוכלו להשתמש במיומנויות אלו בכיתות שלהם.
רונית נחמיה
בבלוג שלי כבר ביקרתם היום ? http://ronitnehemia.wordpress.com

אנונימי אמר/ה...

ללא ספק חשוב מאוד להתקדם מבחינה טכנולוגית גם באופי הלימוד.
את הדור החדש של המורים להוראה לגיל הרך כדאי כבר בלימודים ללמד אותם את כל טכניקות הלימוד בעזרת המדיה.